Mobiliteitsadvies Eandis

Eandis begon in 2007 een mobiliteitsbeleid uit te stippelen naar aanleiding van de bouw van het nieuwe hoofdkantoor in Melle. Aan de hand van een “quick scan” werden de bereikbaarheid en het mobiliteitsprofiel van de site onderzocht en aanbevelingen geformuleerd. Dit resulteerde onder meer in de aanstelling van een mobiliteitscoördinator, de opmaak van multimodale bereikbaarheidsinformatie en het realiseren van voorbehouden carpoolparkeerplaatsen.

In 2011 verruimde Eandis de analyse tot de 14 grootste sites, verspreid over heel Vlaanderen. Voor elk van deze sites werd de potentiële “modal shift” (overstap naar andere vervoersmodi) bepaald. Gedurende 2 mobiliteitsweken in 2010 zou het personeel dan de eerste keer de overstap uitproberen.  Wegens succes groeide dit in 2011 uit tot 4 mobiliteitsmaanden, in 2012 tot 6 maanden en in 2013 tot een heus mobiliteitsjaar. Vaste elementen in deze campagnes zijn het uittesten van elektrische fietsen en wagens, gepersonaliseerd reisadvies, carpoolmatching en een mobiliteitsloterij, gekoppeld aan een mobiliteitswedstrijd met als doelstellingen: 1500 deelnemers, 3,5 miljoen duurzame km en 650.000 ton minder CO2 en de aanplanting van ecobossen.

De laatste jaren is er een echte mobiliteitscultuur binnen Eandis ontstaan. Hiervan getuigt onder meer de “modal shift”: sinds 2011 is het aantal duurzame pendelaars verdubbeld. Als kers op de taart won Eandis de Mobility Award 2013 (voor private onderneming in Vlaanderen), een verdiende erkenning! Traject begeleidt Eandis verder bij de uitbouw van haar duurzaam mobiliteitsbeleid.