Het mobiliteitsbudget kan al vanaf 1 maart

De kogel is door de kerk: in de Kamer werd het mobiliteitsbudget goedgekeurd. Van zodra de plenaire vergadering haar fiat geeft, zal het mobiliteitsbudget in voege gaan vanaf 1 maart. Het principe zal bestaan naast de “cash for car” regeling ( ook wel gekend als mobiliteitsvergoeding ).

We lijsten hieronder voor u graag nog even de grote principes op:

 

Pijler 1: een wagen met een maximale CO2 uitstoot van 105 g/km (in 2020 wordt dit verlaagd naar 100 g/km, in 2021 naar 95 g/km)

en/of

Pijler 2: aangevuld met duurzame modi ( van waterbus en bedrijfsfiets tot taxiritten)

en/of

Pijler 3: het resterende saldo ( vrij van belastingen, maar onderworpen aan sociale zekerheidsbijdragen)

Ook de Brusselse overheid zit niet stil: Brusselse bedrijven met meer dan 10 bedrijfswagens zijn verplicht om vanaf dit jaar duurzame alternatieven aan te bieden aan werknemers met een bedrijfswagen die hierom vragen. Het aanbod bevat minimum een abonnement op een fietsdeelsysteem, en wordt gecombineerd met een fiets of een openbaar vervoerabonnement.

Aantrekkelijke werkgevers laten het mobiliteitsbudget onderdeel uitmaken van een integraal mobiliteitsbeleid.

Op zoek naar ondersteuning in een duurzame mobiliteitsaanpak? Ons team aan experten helpt u graag verder!